Nooit meer ruzie over kosten in je gebouw

Delegeer je rekenwerk aan het OpenVME-platform: dankzij de automatische dubbele boekhouding verlopen factuurverwerking, kostenverdeling en afrekeningen vlekkeloos.

“De mensen van OpenVME hebben ons goed en zorgvuldig geholpen om onze kleine VME op orde te houden. Met een makkelijk en overzichtelijke tool kun je alle zaken helemaal zelf doen, van boekhouding tot algemene vergaderingen. Voor kleinere VME’s is dit zeker 100% een aanrader.”

Niels Blockx
Star Filled Pictogram
Star Filled Pictogram
Star Filled Pictogram
Star Filled Pictogram
Star Filled Pictogram

voorschotten VME

Geautomatiseerde voorschotten

Elke eigenaar kan op elk moment de inkomsten en uitgaven van de VME inkijken. Het platform verdeelt automatisch de voorschotten volgens de juiste verdeelsleutels, zodat fouten en discussies geen kans krijgen.


Afrekening op elk moment

Genereer voorlopige en eindafrekeningen met één klik. De ingebouwde dubbele boekhouding zorgt voor foutloos cijferwerk en volledige transparantie naar alle mede-eigenaars toe.


Kavelverkoop in 1, 2, 3

Doorloop de administratieve kant van een verkoop in het gebouw vlotter dan ooit met de verkoopmodule in het platform.

Alles wat overgedragen moet worden naar de nieuwe eigenaar, van financiële standen tot documenten, wordt voorbereid en overzichtelijk klaargezet.


Automatische import via Ponto

Met de Ponto-koppeling worden alle transacties die op de VME-bankrekening(en) gebeuren, dagelijks naar het platform geïmporteerd. Zo heb je steeds een up-to-date overzicht van de boekhouding, zonder handmatig invoerwerk.


Bankrekening openen

Binnenkort kun je rechtstreeks via OpenVME een bankrekening voor je VME openen.

zelf gebouw beheren

Start vandaag met beter beheren

  • Betere sfeer in je gebouw
  • Minder kosten
  • Geen gemiste premies
  • Iedereen is altijd mee

OpenVME financiële functies

Start gratis met beter beheren!

Ontdek hoe OpenVME je helpt je mede-eigendom zelf te beheren.

Samen met je buren het financieel beheer van je mede-eigendom beheren

Woon je in een kleiner gebouw en wil je de kosten gezamenlijk beheren? Kies enkele enthousiaste buren als verantwoordelijken. Samen kunnen jullie over de beste prijzen onderhandelen en oplossingen vinden. Gezamenlijk documentbeheer met gelijke toegangsrechten maakt het eenvoudig om facturen te uploaden en boekhoudkundig te verwerken. Regelmatige vergaderingen helpen om de gemaakte kosten te bespreken en te optimaliseren.


Waarom sterk financieel beheer belangrijk is

Wettelijke verplichting

Elke vereniging van mede-eigenaars is wettelijk verplicht om een boekhouding bij te houden. Afhankelijk van de grootte van de VME, gelden er verschillende regels. Met een professioneel platform ben je zeker dat je aan alle verplichtingen voldoet en vermijd je mogelijke boetes of andere problemen voor je VME.

Correct verloop

Zoals bij elke boekhouding is een fout snel gemaakt. Bij een VME gaat het over gedeelde kosten, dus ben je niet enkel voor je eigen geld verantwoordelijk, maar ook dat van je mede-eigenaars. Voorkom daarom alle mogelijke fouten met onze software.

Betere beslissingen

Elke investering moet goedgekeurd worden door je mede-eigenaars. Bepaal welke uitgaven noodzakelijk zijn en stel een reservefonds op voor uitzonderlijke kosten zoals dakrenovaties of de aanleg van elektrische laadpalen. Verspreid de last van eenmalige kosten door jaarlijkse bijdragen aan het reservefonds.


Een automatische en zorgeloze boekhouding

Zorgeloze boekhouding voor jouw mede-eigendom. Of je nu in een residentie, flatcomplex of cohousingproject woont, wij helpen je met alle financiële administratie voor je VME.

Gebruik OpenVME voor automatische budgettering, voorschotten, verdeelsleutels, betalingen en herinneringen. Jij hoeft alleen maar de budgetten en contactgegevens in te voeren. Zo houd je eenvoudig overzicht, bespaar je tijd en voorkom je fouten.


Hulp nodig? Wij staan voor je klaar!

Een van de ingewikkeldste (en laten we eerlijk zijn, saaiste) taken als syndicus is het onderhouden van de boekhouding van je vereniging van mede-eigenaars. Met de juiste aanpak en hulpmiddelen kun je deze uitdaging echter moeiteloos overwinnen.

Het team van OpenVME biedt je ondersteuning op maat. Met de juiste begeleiding houd je de energiefactuur en andere kosten binnen de perken.

Samen houden we je VME financieel gezond en overzichtelijk.


Veelgestelde vragen over financieel beheer

Welke boekhouding is verplicht voor mijn mede-eigendom?

Mede-eigendommen met 20 of meer kavels (exclusief kelders, garages en parkeerplaatsen) moeten een dubbele boekhouding voeren volgens een genormaliseerd rekeningenstelsel, zoals beschreven in het koninklijk besluit van 12 juli 2012. Mede-eigendommen met minder dan 20 kavels mogen een vereenvoudigde boekhouding voeren.

Wat is het genormaliseerd rekeningenstelsel en waarom is het belangrijk?

Het genormaliseerd rekeningenstelsel, zoals vastgesteld in het koninklijk besluit is een gestandaardiseerd systeem dat ervoor zorgt dat de boekhouding van een VME transparant en raadpleegbaar is voor alle mede-eigenaars.

Wat is een dubbele boekhouding?

Een dubbele boekhouding houdt in dat elke transactie op ten minste twee manieren wordt vastgelegd, zowel aan de credit- als aan de debetkant van grootboekrekeningen. Dit zorgt voor meer transparantie en nauwkeurigheid in de boekhouding.